Štítok na pneumatikách slúži na označenie pneumatík motorových vozidiel. Výrobcovia pneumatík pre osobné automobily, ľahké a ťažké nákladné autá musia špecifikovať každú pneumatiku predávanú na trhu EÚ od novembra 2012. Pre osobné automobily alebo ľahšie nákladné autá majú výrobcovia a dovozcovia možnosť umiestniť na dezén pneumatiky nálepku alebo štítok, ktorý bude sprevádzať každú dodávku predajcovi a konečnému spotrebiteľovi.
Táto iniciatíva vyplýva z nariadenia Európskej komisie z roku 2009. Je súčasťou plánu pre energetickú účinnosť, ktorého cieľom je zlepšiť energetické hospodárenie výrobkov, budov a služieb s cieľom znížiť spotrebu energie o 20% do roku 2020.
Štítok informuje o troch vlastnostiach pneumatiky:
Jej VPLYVE NA SPOTREBU PALIVA vyplývajúcu z valivého odporu:
A - najúspornejšia
G - najmenej úsporná
Jej ZÁBERE NA MOKROM POVRCHU vyplývajúcom z účinnosti brzdenia na mokrej vozovke:
A - najkratšia brzdná vzdialenosť
G - najdlhšia brzdná vzdialenosť
Jej HLUČNOSTI meranej v decibeloch (dB)
Pneumatiky sú rozdelené do 3 tried ilustrovaných tromi vlnami:
1 vlna - tichšia pneumatika
3 vlny - hlučnejšia pneumatika
1. VALIVÝ ODPOR
Valivý odpor má vplyv na spotrebu paliva a emisií výfukových plynov. Čím je vyšší valivý odpor, tým vyššia je spotreba paliva a emisií plynov.
Rozdiel medzi spotrebou paliva medzi jednotlivými kategóriami je prbližne:
- 0.1 l/100 km pri osobných pneumatikách s priemernou spotrebou 5 l/100 km
- 0.2 l/100 km (s priemernou spotrebou 10 l/100 km)
Ako sa hodnotí úspora paliva?
Na štítku každej pneumatiky je palivová účinnosť klasifikovaná a hodnotená od najlepšieho (zelená kategória „A“) k najhoršiemu výkonu (červená kategória „G“). Kategórie naznačujú, že účinnosť je značená na farebne odlíšenej stupnici.
V čom sa jednotlivé hodnoty môžu líšiť?
Zatiaľ čo sú preukázané medzery vo výkonnosti, jednotlivé výsledky sa môžu líšiť v závislosti od typu vozidla, klimatických podmienok a jazdných návykov.
2. PRIĽNAVOSŤ ZA MOKRA
Brzdné vlastnosti na mokrej vozovke popisujú schopnosť pneumatiky udržať priľnavosť na mokrej vozovke. V praxi to znamená, že čím lepšia trieda tohto parametra, tým lepší výkon pneumatiky na mokrej vozovke. Je to dôležitý parameter pokiaľ ide o bezpečnú jazdu.
Ako sa hodnotí priľnavosť na mokrom povrchu?
Na štítku je priľnavosť hodnotená od A po F, pričom písmeno A predstavuje najvyššiu priľnavosť. Rozdiel v brzdnej vzdialenosti medzi novými pneumatikami s hodnotou A a G by mohol byť až 30%. Pri osobnom automobile, ktoré ide rýchlosťou 80 km/h, to môže znamenať kratšiu brzdnú dráhu až o 18 metrov.
3. HLUČNOSŤ
Toto kritérium odpovedá na ekologický problém hluku vznikajúceho pri interakcii pneumatiky a povrchu vozovky.
Čo meria hodnotenie hluku EÚ?
Hluk sa značí prostredníctvom čiernych zvukových vĺn. Jedna čierna vlna znamená, že vozidlo je tiché, dve čierne vlny sú mierne hlučné a tri čierne vlny znamenajú, že vozidlo je príliš hlučné a presahuje limity EÚ o hluku pneumatík.
Aký to má dopad?
- 3 vlny = stále v medziach súčasného limitu EÚ
- 2 vlny = -3 dB. - v medziach budúceho limitu EÚ
- 1 vlny = -3 dB - pod budúcim limitom EÚ
3 dB navyše = dvakrát viac hluku
KTORÉ KATEGÓRIE PNEUMATÍK SÚ HODNOTENÉ?
Nariadenie o označovaní sa vzťahuje na:
- Pneumatiky pre osobné automobily (C1)
- Pneumatiky ľahkých úžitkových vozidiel (C2)
- Pneumatiky ťažkých úžitkových vozidiel (C3)
Nariadenie o označovaní sa nevzťahuje na:
- Pneumatiky s priemerom ráfika 254 mm alebo menším
- Pneumatiky s priemerom ráfika 635 mm alebo viac
- Profesionálne terénne pneumatiky
- Závodné pneumatiky
- Protektorované pneumatiky
- Dočasné náhradné pneumatiky
- Zimné pneumatiky
Štítkovanie je dobré, ale nepostačujúce, kedže existuje mnoho ďalších faktorov pre výber správnej pneumatiky.