
2023 | 255/45R20 | Letné - Auto Motor und Sport Test Letných pneumatík
Nie je to často, že nás test pneumatík úplne šokuje, ale tohtoročný test AMS porovnávajúci pneumatiky pre elektromobily s bežnými pneumatikami nás úplne zaskočil.
Výsledky testu pneumatik
* Pre zoradenie kliknite na kategórie
Poradie
Pneumatika

9. miesto
Pirelli Scorpion Elect
Sucho manévrovanie
[Km/h]
(najnižšie najlepšie)
Sucho brzdenie
[m]
(najnižšie najlepšie)
Mokro manévrovanie
[Km/h]
(najnižšie najlepšie)
Mokro brzdenie
[m]
(najnižšie najlepšie)
Aquaplaning rovno
[Km/h]
(najvyššie najlepšie)
Aquaplaning zákruta
[m/s2]
(najvyššie najlepšie)
Hlasitosť
[dB]
(najnižšie najlepšie)
Test pneumatík 2023: EV pneumatiky vs. klasické športové pneumatiky
Nie často sa stane, že nás test pneumatík úplne prekvapí. Tohtoročné porovnanie EV pneumatík a bežných športových pneumatík od magazínu AMS však prinieslo výsledky, ktoré nečakal asi nikto.
Najväčším prekvapením bol model Michelin e.Primacy, ktorý zvíťazil v teste brzdenia na mokre – a to dokonca pred špičkovými športovými pneumatikami Continental SportContact 7 a Bridgestone Potenza Sport, ktoré zvyčajne v tejto disciplíne dominujú. Navyše e.Primacy celkovo prekonal aj osvedčený Michelin Pilot Sport 4 SUV, víťaza väčšiny predchádzajúcich testov, a v hodnotení porazil aj Continental, ktorý v minulosti vyhral dvakrát.
Cieľ testu bol jasný – zobrať najlepšie športové pneumatiky na trhu a porovnať ich s najnovšími modelmi s ultranízkym valivým odporom, určenými špeciálne pre elektromobily: Michelin e.Primacy, Falken eZiex a Pirelli Scorpion Elect.
Aby to nebolo také jednoduché, AMS do testu pridal aj originálnu EV verziu Continental PremiumContact 6 pre Kia EV6 a špeciálnu verziu Michelin Pilot Sport SUV s akustickou penou. Pneumatiky sa testovali na dvoch vozidlách – elektrickej Kia EV6 a naftovej Kia Sorento.

Brzdenie a jazda na mokre: prekvapivé výsledky EV pneumatík
Výkon pneumatík na mokrom povrchu býva dlhodobo považovaný za slabú stránku modelov s nízkym valivým odporom. Úspora energie a krátka brzdná dráha na mokre totiž väčšinou nejdú ruka v ruke. Aj preto mala pneumatika Michelin e.Primacy vo všetkých predchádzajúcich testoch slabšie výsledky v disciplíne brzdenie na mokre.
Tentokrát však prišlo veľké prekvapenie – Michelin e.Primacy dosiahol najlepšie hodnoty spomedzi všetkých testovaných pneumatík. A to nielen medzi EV pneumatikami, ale aj v porovnaní s klasickými športovými modelmi! Za úspechom môže stáť testovaný rozmer 255/45 R20 alebo špeciálne pripravená vysokopriľnavá mokrá plocha, no dáta hovoria jasne – e.Primacy skončil prvý, pred novinkou Falken eZiex. Obe tieto úsporné pneumatiky predbehli športovejšie alternatívy ako Michelin Pilot Sport 4 SUV či Falken Azenis FK520.
V teste ovládateľnosti na mokre sa už potvrdilo očakávanie – pneumatiky s ultra nízkym valivým odporom mali problémy s rýchlym prejazdom trate a na limite strácali stabilitu. Najlepšie tu obstál tradičný špecialista na mokro, Bridgestone Potenza Sport.
Ešte výraznejšie rozdiely sa ukázali pri teste aquaplaningu, kde EV pneumatiky s úspornou konštrukciou patrili medzi najslabšie. Dôvodom je typická menšia hĺbka dezénu a menej drážok na odvádzanie vody, ktoré síce pomáhajú znižovať spotrebu energie, no zhoršujú bezpečnosť pri jazde v silnom daždi.
Brzdenie a ovládateľnosť na suchu
V disciplíne brzdenie na suchu sa na čelo rebríčka dostali obe pneumatiky od Continentalu, ktoré preukázali najkratšiu brzdnú dráhu. Zaujímavosťou je, že až štyri ďalšie modely skončili s rovnakým výsledkom a delili si štvrté miesto.
Pri teste ovládateľnosti na suchu sa jasne ukázala výhoda športovo ladených UHP pneumatík. Najlepšie si viedol Continental SportContact 7, ktorý mal pred konkurenciou citeľný náskok a potvrdil svoju povesť špičkovej športovej pneumatiky na suchom povrchu.

Záver testu pneumatík
Výsledky tohto testu pneumatík ukázali, že rozdiely medzi EV pneumatikami s nízkym valivým odporom a tradičnými športovými modelmi už nemusia byť také výrazné, ako sme boli zvyknutí. Najväčším prekvapením bol bezpochyby Michelin e.Primacy, ktorý dokázal zvíťaziť v brzdení na mokre a poraziť aj renomované športové pneumatiky, pričom veľmi dobre obstál aj v celkovom hodnotení.
Na druhej strane sa potvrdilo, že pri ovládateľnosti na mokre a v teste aquaplaningu stále dominujú športovo orientované pneumatiky ako Bridgestone Potenza Sport, zatiaľ čo úsporné EV pneumatiky tu zaostávali.
V disciplíne brzdenie na suchu a ovládateľnosť na suchu sa najlepšie presadili pneumatiky Continental, pričom model SportContact 7 ukázal jasný náskok pred konkurenciou.
Celkovo test potvrdzuje, že vývoj ide rýchlo dopredu – moderné pneumatiky určené pre elektromobily už dokážu konkurovať klasickým UHP modelom v kľúčových bezpečnostných parametroch. Pri výbere pneumatík preto záleží na prioritách vodiča: ak je cieľom maximálna úspora energie, EV pneumatiky sú čoraz lepšou voľbou, no ak ide o športovú jazdu a maximálnu priľnavosť na limite, tradičné športové pneumatiky si stále držia navrch.
Ak sa neviete rozhodnúť, ktoré pneumatiky sú pre Vás vhodnejšie, radi s Vami výber nových pneumatík preberieme a pokúsime sa navrhnúť najlepšiu alternatívu.
V našom e-shope nájdete širokú ponuku rôznych letných pneumatík, zimných pneumatík a celoročných pneumatík, od klasických až po ozajstné off-road pneumatiky, s ktorými si na netradičných terénoch môžete dovoliť oveľa viac ako s bežnými pneumatikami.
Top pneumatiky v teste
Skladom v Košiciach

TEST Víťaz

TEST Výborný
V porovnaní
Porovnať
Nový
Tento model už má nástupcu - Zobraziť nástupcu
Dostupnosť podľa skladov v detaile produktu. Cena je s DPH.
Poradca
